Every sunday and wednesday a new blog!

Verliefd op Griekenland

Het is zover!
De vakantie van een week met mijn vriend in Griekenland zit er weer op. Het was de beste vakantie die we tot nu toe samen gehad hebben en wat hebben we genoten!
We zijn met Transavia van Schiphol naar het vliegveld in Thessaloniki gevlogen in ongeveer 2 uur en 45 minuten. We verbleven op het schiereiland “Kassandra”, het linkse eiland van de drie schiereilanden die samen “Chalkidiki” worden genoemd.

kassandra-map

Onderaan deze blog vindt je foto’s van alles wat je leest over deze vakantie.
Ook heb ik veel video’s gemaakt, maar helaas kan ik deze niet uploaden hier.

We kwamen op dinsdag rond ongeveer (een uur vooruit) 18:00 aan in ons hotel met de transferbus die Sunweb ook voor ons geregeld had. De temperatuur was de hele week ongeveer 30 graden met alleen maar zon en af en toe een klein beetje wind.
Het hotel waarin we verbleven was “Nostos Hotel”, tussen de stadjes Kallithea en Afitos in. Dit hotel was prachtig en had allerlei verborgen zit en lig plekjes, tuintjes, zwembaden en nog veel meer. Het had een hele huiselijke, gezellige en typisch Griekse sfeer. Een echte aanrader!!!

De avond van aankomst hebben we het hotel terrein verkend, zijn we naar beneden gelopen met trapjes door de berg, naar de zee en hebben we heerlijk gegeten in Kallithea. Het uit eten gaan in Griekenland (tenminste waar wij zaten) was in vergelijking met Nederland erg goedkoop en je kreeg vaak te veel eten (zelfs voor mijn grote maagje)! Het is wel erg sfeervol en gezellig eten, omdat je vaak al het eten bijna tegelijk krijgt en je het op grotere schalen en borden krijgt. Iedereen aan tafel krijgt ook een klein bordje en zo kun je van alles met elkaar delen!

De volgende ochtend zijn we met een tourbus naar het prachtige stadje aan zee “Nea Modania” geweest, waar op dat moment ook een traditionele Griekse markt was. We hebben rondgelopen, op het terras gezeten en een mooie kerk bezocht.
Later vertrok dezelfde bus richting de “Petralona Caves”. Dit zijn de oudste grotten van Europa en deze zijn prachtig! We kregen een tour door de oude grotten en namen een kijkje in het museum wat erbij hoort, waar vondsten als botten, schedels en versteende uitwerpselen van zowel mensen als dieren te zien waren.
Hetgeen wat ons wel tegen viel, was dat je de grotten alleen door mag met een gids en dat deze enorm snel gaat. Je hebt geen tijd om zelf rustig rond te kijken en te genieten. De groep was ook erg groot. Daarnaast mocht ook nog eens geen foto’s maken in de grotten, maar alleen in het museum.
Wel mochten wij gratis naar binnen, omdat we studenten zijn!

In de avond hebben we nog gezwommen bij het hotel, zijn we weer wat gaan eten in Kallithea en hebben we ook dit stadje met zijn vele winkeltjes en eettentjes verkend. Wat opviel, is dat hier enorm veel bontwinkels waren, die gerund werden door Russen. Het blijkt dat dit eiland namelijk veel Russen trok. Hier hebben mijn vriend en ik dus helemaal niks mee!

Op donderdag hebben we iets gedaan wat ons zeker het meest bij blijft. We hebben in “Polichrono” een bootje met 40pk gehuurd voor een hele dag. Wij hadden nog nooit echt zelf gevaren, maar in Griekenland mocht je op zo een bootje als deze gewoon zonder vaarbewijs. Door deze trip hebben we echt zoveel moois gezien zoals eilandjes, grotten, helder water, leuke strandjes, mooie uitzichten en nog veel meer. Het was echt genieten. We zijn via een klein eilandje naar het middelste schiereiland, genaamd “Sithonia”, overgestoken. Hier hebben we in het stadje “Neas Marmaras” geluncht en even rondgelopen. Daarna zijn we eigenlijk weer terug overgestoken, terug naar Polichrono. Deze terugreis was eigenlijk helemaal niet fijn. Dit kwam doordat de zee veel ruiger was geworden dan op de heenweg. We moesten met ons mini bootje dwars over enorme golven van 2 tot 3 meter hoog. De hoogste was ongeveer 3 meter of meer en keek me recht in mijn ogen aan. We schommelden zo enorm veel dat ik echt bang was om om te kiepen. Dit was denk ik ook bijna gebeurd. We waren allebei toch wel bang en hadden het motortje ook niet meer zo goed onder controle. Wat waren wij blij om weer met beide beentjes op de grond te staan.
Wel was dit echt een enorme ervaring en was het prachtig!
In de avond aten we wat goedkope gyros in Kallithea, want dit dagje was al duur genoeg!

Op vrijdag hebben we het maar wat rustiger aangepakt en zijn we naar een strandje dicht bij ons hotel gegaan. Dit was een klim naar beneden, maar vooral omhoog! We moesten namelijk de berg van ongeveer 75 meter naar beneden om bij dit strandje te komen. Het was zeker de moeite waard! We hebben lekker liggen zonnen en gezwommen in mooi zeewater waar we de visjes waar we tussen zwommen, konden zien! Hier hebben we ook prachtige foto’s kunnen maken.
Daarna hebben we wat gegeten in hetzelfde restaurantje als de eerste dag, omdat dit zo gezellig en lekker was.

Zaterdag hebben we lekker geluncht bij een banketbakker in Kallithea, waarna we met de bus naar het stadje “Afitos” zijn gegaan. Men zei dat dit het oudste, mooiste en meest traditionele stadje in de buurt was. We waren hier uiteindelijk maar 2 uurtjes, omdat het niet uit te houden was in de hitte op dat moment. Ik zweette echt peentjes. Dit was wel genoeg hoor, want we hadden alles op ons gemak bekeken en lekker genoten.
We hadden nog een lekker ijsje gegeten (mijn favoriete ijs: mango en citroen!) in een super leuk tentje! We hebben onderweg terug naar het hotel nog een kerkje bezocht en zijn daarna nog bij een fastfood tentje gaan avondeten.

Zondag zijn we met een tourbus naar het plaatsje “Ormos Panagias” gegaan, waar een soort piratenschip op ons lag te wachten, om ons de heilige “Mount Athos” te laten zien. Dit is een groep bergen waar monniken afgezonderd in verschillende kloosters leven op hun eigen manier. Vrouwen mogen Mount Athos niet opkomen en alleen mannen met een visum mogen hier wel komen. Met het schip zijn we er langs gevaren en hebben we zoveel moois gezien. We hebben hier ook twee andere Nederlanders leren kennen, waar we later nog wat mee zijn gaan eten, die een verrekijker bij hadden. Zo konden we zelfs monniken zien lopen bij de kloosters, van zo een grote afstand. Geweldig!
De boot maakte een tussenstop in het dorpje “Ouranoupoli”. Dit was het laatst bereikbare dorpje waar iedereen mocht komen. Pas na de 2e wereldoorlog hebben de bewoners zelf een zandweggetje gegraven naar de buitenwereld toe. In de jaren ’80 ongeveer is dit een begaanbare weg geworden. Dit is nog steeds de enige weg die je naar dit dorpje kan brengen. Hier hebben we rondgelopen en geluncht, voor we weer verder met de boot terug naar Ormos Panagias gingen.

Hier is mijn droom ook uitgekomen. Tijdens het varen op zowel de heenweg als de terugweg, hebben we dolfijnen gezien! Vooral op de terugweg was dit geweldig, omdat er toen wel een hele school van ongeveer 20 dolfijnen een stukje mee zwom met de boot! Dit hebben we gelukkig ook vast kunnen leggen!
Deze avond was er in het hotel een traditionele Griekse barbecue, waar wij dus hebben gegeten die avond. We waren kapot!
Het bezoeken van Mount Athos is een echte, echte, echte aanrader!

Op maandag, onze laatste hele dag, zijn we naar “Nea Fokaia” geweest, waar we lekker hebben rondgelopen en aan het strand hebben gelegen. Hier is ook een leuk haventje. Wat we toen hebben gezien was best speciaal en grappig!
We zagen een man twee octopussen met zijn blote handen vangen, gewoon bij de rotsen aan de zee. Deze ving hij ‘s middags en deze wordt in de avond geserveerd in het restaurant. Dit gebeurd met vis veel daar!
We hebben hierna heerlijk geluncht en zijn in de avond nog gaan eten met de twee Nederlanders die we leerden kennen, in Afitos!

En toen was het zover. De laatste ochtend in Griekenland was aangebroken en we hebben deze onder anderen zwemmend bij het hotel besteed. We zijn daarna nog naar Kallithea gegaan om wat leuke souvenirs te kopen voor familie en daarna werden we alweer met de transfer opgehaald om 13:15. We vlogen om 16:45 terug naar Nederland. We lieten onze beste vakantie tot nu toe achter ons!

Nog leuk om te vertellen:

• Typisch Griekse producten die we erg veel zagen zijn:
    – Honing uit dennenbomen
    – Bergen en bergen met olijven en olijfolie (ook overal olijfbomen)
    – Verse kruiden en thee
    – Kaas. Heel veel kaas. (vooral feta, maar ook in gerechten, kaasbroodjes en meer)
    – Veel eten en je krijgt overal (bijvoorbeeld een stuk vlees) rijst én aardappels bij
    – Zoetigheid. Ze zijn er goed in. Verschillende cakes, gebakjes, ijsjes en meer!
    De lekkerste Griekse cake ooit: Kormos!DSC0009-Edit-Edit
  • Er zijn belachelijk veel zwerfhonden en zwerfkatten te zien, wat mij echt pijn in mijn hart deed soms. We liepen bijvoorbeeld in Nea Modania en ineens keek ik een straat in met 4 honden voor mijn neus alsof ze dood waren, maar dan net niet. Heel akelig om te zien.
  • Ook hebben wij een kitten gered. Deze hoorden wij al een paar dagen achter elkaar miauwen in de buurt van een parkeerplaats, maar we zagen steeds niets. Tot we op een avond een mini kitten in angst en paniek zagen zitten. Deze was nog zo jong, dat hij eigenlijk nog moedermelk nodig had, maar hij was helemaal alleen.
    Toen hebben wij (vooral ik) met ons dierenhartje een zak kattenbrokjes gekocht bij de supermarkt en hebben we de kitten gevoerd. Ik heb er nog even bij gezeten en toen gingen we terug naar het hotel, die niet zo ver weg meer was.
    De volgende ochtend kon ik wel bijna huilen, want toen zagen we ineens diezelfde kitten op het muurtje bij ons hotel in de zon, heel relaxt liggen. Deze had waarschijnlijk ons die avond nog gevolgd naar hier en was nu samen met een groepje andere katten, die bij ons hotel altijd lagen. Ook deze katten hebben we af en toe gevoerd. Het was zo geweldig om te zien.
    Ik vond het wel moeilijk om uiteindelijk al die dieren zo zielig achter me te moeten laten.
  • We hebben ook nog kleine salamanders gezien, gewoon buiten onze hoteldeur!

De plek waar wij geweest zijn is echt een dikke aanrader!
Je kunt er zowel feesten als rustig genieten, luieren op het strand, trips ondernemen, shoppen, varen, een auto huren en nog veel meer.
Wel was voor ons een week (of 1,5 week) wel genoeg. Voor een vakantie van 2 tot 3 weken zou ik het toch wat breder pakken dan alleen dit eiland.

Bekijk hieronder een paar foto’s van onze vakantie!

This slideshow requires JavaScript.

Ben jij hier ook een keer (in de buurt) geweest of ben je het van plan?
Let me know!

X, Laura ♥

Follow my blog with Bloglovin

7 thoughts on “Verliefd op Griekenland”